Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej

Instytucja Kultury Samorządu Województwa Śląskiego

Muzyka na Zamku

Data zakończenia Data rozpoczęcia

Artur Dobija – kompozytor, fortepian
Piotr Senkowski – kompozytor, fortepian
Julian Paprocki – kompozytor, klarnet, klarnet basowy
Szymon Borys – fortepian
Katarzyna Merta – skrzypce
Marta Mikuła – altówka
Magdalena Kasprzyk – wiolonczela

W programie usłyszymy utwory trzech młodych kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, są zarówno kompozytorami, jak i instrumentalistami, a także laureatami i finalistami międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, m.in. In Modo di Lutosławski w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalili na Université Paris-Sorbonne oraz w Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon. Ich talent potwierdzają przyznane stypendia m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Artur Dobija – kompozytor, pianista i teoretyk, laureat I miejsca na XXXVII Olimpiadzie Artystycznej (sekcja muzyki). Obecnie studiuje kompozycję w klasie prof. Eugeniusza Knapika w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureat i finalista konkursów kompozytorskich, między innymi In Modo di Lutosławski w Warszawie oraz Patri Patriae w Katowicach. Uczestnik kursów kompozytorskich w Radziejowicach. Od tego roku przewodniczy Kołu Naukowemu Kompozytorów, Dyrygentów i Teoretyków Muzyki AM w Katowicach, w ramach którego prezentuje swoje utwory na koncertach i wygłasza prelekcje dotyczące m.in. polifonii XV-wiecznej Flandrii i polskiego undergroundowego hip-hopu. W swojej twórczości dużo uwagi poświęca zagadnieniu upływu czasu w formie muzycznej.

Piotr Senkowski – kompozytor i pianista. Studiuje kompozycję w Akademii Muzycznej w Katowicach pod kierunkiem prof. Eugeniusza Knapika. Obecnie, w ramach stypendium, doskonali swoje umiejętności w Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon w klasie kompozycji Davida Chappuis. W swojej twórczości często nawiązuje do estetyki epok minionych, głównie do okresu przełomu XIX i XX wieku, zwracając szczególną uwagę na aspekty harmoniczne i melodyczne swoich kompozycji. Jego utwory wykonywane były na licznych koncertach w Polsce, m.in. przez Chór Akademii Muzycznej w Katowicach czy Orkiestrę Muzyki Nowej. Emitowane były również na antenie Radia Katowice. Poza komponowaniem, współpracuje z wykonawcami piosenki artystycznej oraz, jako pianista, wykonuje utwory współczesnej muzyki poważnej.
Julian Paprocki – solista, kameralista i kompozytor. Muzyk Chain Ensemble utworzonego pod egidą Towarzystwa im. W. Lutosławskiego, zespołu wykonującego muzykę najnowszą. Naukę gry na klarnecie rozpoczynał pod kierunkiem K. Zbijowskiego, później kształcił się w klasie A. Adamskiego w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Odbył także studia w Pôle Supérieur d’Enseignement Artistique w Paryżu w klasach: klarnetu F. Héau, klarnetu basowego J.-M. Volty oraz kameralistyki Ph. Ferro. Studiował ponadto muzykologię na Université Paris-Sorbonne. Współpracuje z takimi orkiestrami, jak: Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Polska Filharmonia Kameralna, Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Miasta Tychy Aukso oraz Santander Orchestra. Bierze udział w licznych festiwalach, wśród których warto wymienić: Warszawską Jesień, Chopin i jego Europa w Warszawie, Sacrum Profanum w Krakowie i Bridges, podczas którego debiutował na scenie wiedeńskiego Konzerthaus. Jego osiągnięcia muzyczne były wielokrotnie nagradzane wysokimi ocenami jurorów. Jest 37-krotnym laureatem konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich: klarnetowych, organowych, kompozytorskich i kameralnych. Stypendysta m.in.: Narodowego Centrum Kultury w programie „Młoda Polska” (2017) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Występował w większości filharmonii polskich, jak również poza granicami kraju: w Austrii, Czechach, Francji, Litwie, Łotwie, Niemczech, Portugalii, Rosji, Słowacji, Ukrainie, Węgrzech i Włoszech. Swoje kompozycje i transkrypcje wydaje we Francji: „Gérard Billaudot Éditeur” oraz „Klarthe Édition”. Wziął udział w projekcie PWM „Sto na sto. Muzyczne dekady wolności” z okazji obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, nagrywając utwory kameralne Konstantego Regameya oraz Tadeusza Wieleckiego.

Szymon Borys  – absolwent studiów magisterskich w zakresie Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz studiów licencjackich tejże uczelni w zakresie Dyrygentury Symfoniczno-Operowej. Wykształcenie pianistyczne zdobył w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku. Klasę fortepianu prof. Anny Szwengier ukończył z wyróżnieniem, wykonując I koncert fortepianowy Des-dur op. 10 Sergieja Prokofiewa z Orkiestrą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Wydział w Białymstoku. Jako pianista i kameralista zdobył wyróżnienia w Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim na Mazowszu (Sochaczew 2009), I Festiwalu Pianistycznym im. Sióstr Frankiewicz (Białystok 2011) oraz VI Ogólnopolskim Konkursie im. Witolda Lutosławskiego (Warszawa 2011). Jako dyrygent występował m.in. ze Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej oraz Orkiestrą Narodową Ukrainy. Stypendysta rektora Akademii Muzycznej w Katowicach (2014–2017), Fundacji Batorego (2013–2015), Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (2013), Stowarzyszenia Edukacji Kulturalnej WIDOK (2012–2013) oraz Marszałka Województwa Podlaskiego (2011–2013).

Karolina Borodziuk  – mezzosopran, studentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu prof. Agaty Kobierskiej. Laureatka I nagrody oraz dwóch nagród specjalnych w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Rudolfa Petraka w Żylinie (Słowacja, 2018), oraz laureatka III miejsca w V Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym dla Duetów Instrumentalnych oraz Duetów Wokalnych (Łódź, 2018). Cyklicznie koncertuje we współpracy z Krakowskim Forum Kultury oraz IPIUM Silesia, wykonując swój repertuar solowy, a także projekty zespołu (kwartetu żeńskiego) PREZIOSA, którego jest członkinią. W swoim repertuarze mieści arie operowe, muzykę sakralną, a także pieśni – od epoki późnego renesansu, aż po utwory współczesne.

Katarzyna Merta – skrzypaczka i wokalistka. Absolwentka Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia w Bielsku-Białej, studentka Akademii Muzycznej w Katowicach. Na estradzie po raz pierwszy wystąpiła w wieku 9 lat. Dwa lata później, z rodzinnym zespołem, nagrała folkowy album Ziemia (2008). Jest laureatką stypendiów za szczególne osiągnięcia artystyczne i kilkunastu nagród zdobytych w konkursach instrumentalnych oraz innych festiwalach muzycznych, począwszy od I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Duetów z Harfą (Cieszyn 2007), przez Nagrodę Główną Festiwalu „Talenty Małopolski 2009”, I miejsce w Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Będzinie, aż po osiągnięcia z ostatnich lat, takie jak choćby: 3. miejsce w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Szkół Muzycznych (Kielce 2013), wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym (Toruń 2015) czy Nagroda Specjalna Festiwalu „Concertina” (Giżycko 2016). Występowała jako solistka, w duecie wokalno-instrumentalnym ze starszym bratem (akordeonistą), w familijnym zespole folkowym oraz ze znanymi orkiestrami, takimi jak Sinfonia Varsovia czy Orkiestra Muzyki Nowej. Od 2016 roku blisko współpracuje z kwartetem Etnos Ensemble, z którym koncertowała w kraju, podczas znaczących wydarzeń artystycznych, np.: 5. Prezentacji Form Muzyczno-Teatralnych „Dźwięki Słów” w Lublinie czy też 18. edycji Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” (2018).

Marta Mikuła – absolwentka Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej. Obecnie studiuje grę na altówce pod kierunkiem dr hab. Elżbiety Mrożek-Loski w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Działa na różnych polach stylistyki muzycznej – od klasyki po jazz. Laureatka konkursów i festiwali, m.in.: Grand Prix w Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Religijnej „Psallite Deo”; nagroda główna w wojewódzkim konkursie „Talenty Małopolski” 2015 i 2016 w Dobczycach w kategorii wokal; III miejsce za utwory własnej kompozycji w ogólnopolskim festiwalu muzyki chrześcijańskiej Alleluja, czyli happy day w Kielcach w 2018 roku; wyróżnienie w makroregionalnych przesłuchaniach Centrum Edukacji Artystycznej w Katowicach. Występowała na festiwalu Bielska Zadymka Jazzowa jako wokalistka Big Bandu POSM w Bielsku-Białej. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich muzyki kameralnej pod okiem wybitnego polskiego kwartetu Royal String Quartet w Rybnej oraz w warsztatach musicalowych pod kierunkiem dr hab. Anny Dzionek Kwiatkowskiej w ramach Letniej Akademii Muzycznej w Łodzi. Udziela się również w Amatorskim Teatrze Franciszka w Katowicach.

Magdalena Kasprzyk  – ukończyła z wyróżnieniem Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. F. Chopina w Krakowie. Obecnie studiuje grę na wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Piotra Janosika oraz violę da gamba w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie mgr. Kazimierza Pyzika. Koncertowała w Polsce, Francji, Niemczech, Czechach, na Słowacji i na Węgrzech, grając na wiolonczeli, violi da gamba, fortepianie, skrzypcach i fideli średniowiecznej – m.in. na festiwalach Pro Archi Fesztivál, Emanacje, Festiwal Bachowski, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Uczestniczyła w prawykonaniach utworów współczesnych, a także w nagraniach dla TVP Kultura, Programu 2. PR oraz Radia Kraków. Jest członkiem francusko-polskiego zespołu muzyki dawnej Orfeo di Cracovia, Krakowskiej Orkiestry Ardente oraz Orkiestry Kameralnej Fresco Sonare. Jako muzyk kameralny i orkiestrowy występowała z takimi artystami, jak: Henning Voss, Martin Gester, Marek Toporowski, Martyna Pastuszka, Tomasz Strahl, Kaja Danczowska, Elżbieta Stefańska, Janusz Wawrowski, Klaudiusz Baran, a także z Chórem Polskiego Radia. Współpracuje z flecistą barokowym Jeanem-Pierrem Menugem, czego owocem są wielokrotne koncerty, m.in. dziewięciokrotnie odbywane tournée po północnej i południowej Francji. Swoją grę doskonaliła pod kierunkiem takich osobowości, jak Clive Brown, Petr Wagner, Roel Dieltiens, Martin Gester, Irene Klein, Alexander Gebert, Arto Noras, Frans Helmerson, Richard Duven, Kazimierz Michalik. Brała udział w II Letniej Akademii Muzyki w ECM w Lusławicach prowadzonej przez Scharoun Ensamble der Berliner Philharmoniker. Jako kameralistka jest laureatką międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów w Polsce, na Słowacji i na Węgrzech.

Stopka strony

Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej
adres ul. Wzgórze 16, 43-300 Bielsko-Biała
telefon sekretariat (pn - pt, 9:00 - 15:00): 33 811 10 35
telefon kasa / ekspozycja: 33 817 13 61
e-mail sekretariat@muzeum.bielsko.pl
strona www www.muzeum.bielsko.pl

Prawa autorskie. W braku odmiennego zastrzeżenia, prawa autorskie do treści niniejszej strony internetowej posiada Muzeum Historyczne w Bielsku Białej. Żadne materiały, poza materiałami określonymi jako materiały do pobrania, znajdujące się na niniejszej stronie internetowej nie mogą być reprodukowane lub przesyłane w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez pisemnego zezwolenia jej Właściciela. Treści w materiałach do pobrania nie mogą być w żaden sposób modyfikowane bez pisemnej zgody Właściciela tej strony internetowej.

RODO

Zastrzeżenia prawne. Właścicielem i operatorem niniejszej strony internetowej jest Muzeum Historyczne w Bielsku – Białej z siedziba przy ulicy Wzgórze 16, 43-300 Bielsko - Biała. Publikowane na stronie internetowej informacje i cenniki nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Muzeum Historyczne w Bielsku – Białej dokłada wszelkich należytych starań w celu zapewnienia rzetelności prezentowanych informacji. Istnieje jednak zawsze ryzyko pojawienia się pewnych nieścisłości.