Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej

Instytucja Kultury Samorządu Województwa Śląskiego

Galeria Malarstwa Portretowego XIX i 1. Połowy XX Wieku

Duży zespół w kolekcji bielskiego Muzeum stanowi malarstwo portretowe, którego wybór wyeksponowany został w drugiej części korytarza, biegnącego wzdłuż sal skrzydła południowego zamku Sułkowskich. Prezentowane płótna powstały na przestrzeni 147 lat, co pozwala prześledzić zmiany zachodzące w sposobie przedstawiania wizerunków kobiet i mężczyzn, od bardzo oficjalnych po niezwykle pogłębione w wyrazie psychologicznym. Portrety te z całym bogactwem szczegółów dotyczących ubioru, biżuterii i uczesania są doskonałym materiałem ikonograficznym obrazującym zmieniającą się na przestrzeni lat modę i obyczajowość. Najstarszym obiektem jest namalowany w 1800 r. Portret jakobina, najmłodszym Portret malarza Franciszka Dudziaka z 1947 r., pędzla Jana Chwieruta. Wśród obrazów powstałych w 1. poł. XIX w. wyróżnia się Portret kobiety w czepcu autorstwa wziętego, śląskiego portrecisty Józefa Edwarda Augusta Gillerna. Wiele z tych portretów przedstawia anonimowe, nieznane nam bliżej postacie. Są jednak wśród nich różne osoby związane z Bielskiem i Białą w XIX i początkach XX wieku. Odnajdujemy tu wizerunki lokalnych elit przemysłowych, m.in.: Dawida Benjamina Grunewalda – właściciela fabryki sukna w Bielsku i Białej; Adolfa Mänhardta – posiadającego fabrykę obić zgrzebnych w Bielsku, którego sportretowała w 1889 r. Rosa Schweninger; Josefa Brülla – właściciela przędzalni sukna w Białej, namalowanego przez Mikołaja Strzegockiego; Gustawa Adolfa Molendę – bielskiego przemysłowca, którego w 1912 r. sportretował Kazimierz Pochwalski oraz inżyniera Büttnera z 1927 r. pędzla urodzonego na Śląsku Cieszyńskim malarza Józefa Kidonia. Wśród portretowanych znajdują się także przedstawiciele lokalnych władz, m.in.: burmistrz Białej Rudolf Lukas oraz Edward Schnack mistrz kominiarski, długoletni kustosz Muzeum Miejskiego w Bielsku, kawaler Stowarzyszenia Bilitia Schlaraffia.
Do niezwykle interesujących od strony malarskiej należą: Portret architekta Bartkiewicza namalowany w 1840 r. przez Jozefa Mánesa, prażanina rodem z Cieszyna; Portret kobiety z 1905 r. pędzla Kaspra Żelechowskiego; dwa antytetyczne w układzie portrety małżeństwa Sajewiczów z 1932 r. wykonane przez lwowskiego artystę Ryszarda Gawlikowskiego oraz Portret kolegi jako poborowego do wojska pędzla Marii Dulębianki, zagorzałej działaczki na rzecz kobiet, najbliższej przyjaciółki i propagatorki twórczości Marii Konopnickiej.

[oprac. TDB]

Stopka strony

Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej
adres ul. Wzgórze 16, 43-300 Bielsko-Biała
telefon sekretariat (pn - pt, 9:00 - 15:00): 33 811 10 35
telefon kasa / ekspozycja: 33 817 13 61
e-mail sekretariat@muzeum.bielsko.pl
strona www www.muzeum.bielsko.pl

Prawa autorskie. W braku odmiennego zastrzeżenia, prawa autorskie do treści niniejszej strony internetowej posiada Muzeum Historyczne w Bielsku Białej. Żadne materiały, poza materiałami określonymi jako materiały do pobrania, znajdujące się na niniejszej stronie internetowej nie mogą być reprodukowane lub przesyłane w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez pisemnego zezwolenia jej Właściciela. Treści w materiałach do pobrania nie mogą być w żaden sposób modyfikowane bez pisemnej zgody Właściciela tej strony internetowej.

RODO

Zastrzeżenia prawne. Właścicielem i operatorem niniejszej strony internetowej jest Muzeum Historyczne w Bielsku – Białej z siedziba przy ulicy Wzgórze 16, 43-300 Bielsko - Biała. Publikowane na stronie internetowej informacje i cenniki nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Muzeum Historyczne w Bielsku – Białej dokłada wszelkich należytych starań w celu zapewnienia rzetelności prezentowanych informacji. Istnieje jednak zawsze ryzyko pojawienia się pewnych nieścisłości.