INDUSTRIADA nagradza i sama zbiera pochwały
Raz jeszcze wysoką ocenę wystawiają INDUSTRIADZIE uczestnicy tegorocznego święta Szlaku Zabytków Techniki. Z deklaracji badanych wynika, że ponad 80 000 osób już teraz zakłada swoją obecność podczas kolejnej edycji festiwalu
Przypomnijmy, INDUSTRIADA 2018 odbywała się 9 czerwca w 44 zabytkach zlokalizowanych w 25 miastach województwa śląskiego. Większość wydarzeń przybliżała rolę kobiet w industrialnym rozwoju regionu. W festiwalu wzięło udział niemal 100 000 osób.
W czasie konferencji podsumowującej tegoroczne święto Szlaku Zabytków Techniki organizatorzy nagrodzili podmioty szczególnie zaangażowane w przygotowanie tegorocznego festiwalu. Specjalne wyróżnienie za konsekwentne, choć objawiające się w zupełnie różny sposób, promowanie dziedzictwa przemysłowego województwa śląskiego otrzymały: Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej oraz Siemianowickie Centrum Kultury. Przyznano także specjalne wyróżnienia, które otrzymały Tarnowskie Góry i Rybnik.
„Tegoroczne święto Szlaku Zabytków Techniki przyciągnęło prawie 100 tys. uczestników. Nad produkcją i organizacją 517 wydarzeń pracowało 3838 osób. Wszystkim uczestnikom i organizatorom należą się podziękowania, ale szczególnie pragnę podziękować Muzeum Historycznemu w Bielsku-Białej i Siemianowickiemu Centrum Kultury – w obu konsekwentnie promuje się dziedzictwo przemysłowe i widać, że publiczność to docenia. Specjalne podziękowania kieruję także w stronę Tarnowskich Gór i Rybnika, gospodarzy oficjal¬nej inauguracji i finału tegorocznej INDUSTRIADY” – podsumowuje Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
Z badań przeprowadzonych przez firmę ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o. (639 wywiadów w 15 zabytkach biorących udział w INDUSTRIADZIE) wynika, że 93% pytanych oceniło święto Szlaku Zabytków Techniki bardzo dobrze i dobrze (w 2017 roku myślało tak 94% respondentów, a dwa lata temu 98%). W szkolnej skali ocen od 1 do 5 przekłada się to na piątkę z minusem (4,58 w tym roku, 4,60 w roku 2017 i 4,67 w 2016 r.). Po dziewięciu edycjach fe¬stiwalu nadal 84% pytanych deklaruje udział w kolejnej INDUSTRIADZIE. Tylko 16% badanych chciałoby coś ulepszyć w święcie SZT. I ten odsetek stale maleje. W roku 2011 aż 58% pytanych chciało coś zmieniać w festiwalu. Trzy lata później myślało tak już tylko 40%, w 2015 roku ten odsetek wynosił 30%.
„93% zadowolonych gości, 53% po raz pierwszy w danym obiekcie. INDUSTRIADA dobrze promuje dziedzictwo przemysłowe. Świadczy o tym jeszcze jedna liczba – aż 19% badanych przyznało, że dotąd wcale nie odwiedzało zabytków techniki na terenie województwa śląskiego, zatem do bliższego poznania regionalnego dziedzictwa kulturowego zachęciła ich właśnie INDUSTRIADA” – zwraca uwagę Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego.
INDUSTRIADA upowszechnia wiedzę o Szlaku Zabytków Techniki również w mediach. Z raportu Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że od 10 kwietnia do 15 czerwca ukazało się 3837 materiałów na temat festiwalu. 1151 z nich pochodziło z mediów klasycznych, a 2686 z mediów społecznościowych. Informacje o festiwalu i wydarzeniach organizowanych w ramach tego święta dotarły do prawie 13,77 mln osób, głównie mieszkańców województwa śląskiego. Całkowity ekwiwalent reklamowy wygenerowany przez publikacje prasowe, internetowe i RTV oraz media społecznościowe wyniósł 2,49 mln zł.
W tegorocznej INDUSTRIADZIE uczestniczyło prawie 100 000 osób, z czego podczas piątkowego „rozru¬chu maszyn” 8 obiektów odwiedziło ponad 10 tysięcy z nich. W sobotę 9 czerwca po raz kolejny najwięcej ludzi zdecydowało się na wizytę w Parku Tradycji w Siemianowicach Śląskich. Ponad 13 000 uczestników skorzystało z przygotowanego tam programu. Intrygujące wydarzenia w Muzeum Hutnictwa Cynku – Walcownia w Katowicach przyciągnęły do obiektu dwa razy więcej uczestników (w zestawieniu z poprzednim rokiem). Warto wspomnieć także o Muzeum Miejskim „Sztygarka” w Dąbrowie Górniczej, w którym frekwencja wzrosła o 168%, kolejach wąskotorowych w Bytomiu i w Rudach, gdzie frekwencja podwoiła się oraz o Muzeum Drukarstwa w Cieszynie, które odnotowało 86% więcej odwiedzających. Uczestnicy festiwalu docenili także obiekty, w których odbywała się oficjalna inaugu¬racja i finał INDUSTRIADY. Na wizytę w Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, gdzie inaugurowano festiwal, zdecydowało się ponad dwa razy więcej osób, niż jeszcze rok temu (3000 osób). Z kolei Zabytkowa Kopalnia Ignacy w Rybniku, gdzie organizowany był finał festiwalu, przyciągnęła łącznie 4000 osób, co oznacza wzrost frekwencji o 1400 osób.
INDUSTRIADA 2018 w liczbach
Moc wejściowa
2 dni
25 miast województwa śląskiego
44 przemysłowe obiekty
1 festiwal
Informacje o transporcie
2200 przystanków KZK GOP
170 stacji Kolei Śląskich
61 linii MZK Tychy
5406 pobranych kuponów na bezpłatne przejazdy liniami KZK GOP i MZK Tychy
ok. 5000 stanowisk autobusowych i tramwajowych KZK GOP
ok. 350 autobusów KZK GOP
170 składów tramwajowych
61 linii MZK Tychy
Moc wyjściowa
Ponad 500 wydarzeń
Niemal 100 000 uczestników
406 460 odsłon strony industriada.pl (26.04.18–9.06.18)
Wydatki samorządu na INDUSTRIADĘ i popularyzację Szlaku Zabytków Techniki [w złotych]
2 104 915,00 zaangażowanie samorządu województwa śląskiego, w tym: 300 000 dotacje dla organizacji pozarządowych
1 208 315,00 dotacje dla 12 samorządowych wojewódzkich instytucji kultury
596 600,00 marketing, reklama w mediach, wybrane działania organizacyjne, badania
1 175 291,88 suma środków wydatkowanych przez zarządców i właścicieli obiektów INDUSTRIADY
Obsługa maszyny
10 punktów INDUinfo
2 numery infolinii
492 minuty rozmów poprzez infolinię
10 obiektów z INDUinformatorami
525 zaangażowanych podmiotów
41 000 broszur z programem
3838 osób delegowanych do organizacji i produkcji, w tym 1384 osób zaangażowanych w tworzenie wydarzeń artystycznych
517 wydarzeń
482 dostępne bezpłatnie
170 stacji kolejowych