Biedermeier, czyli Salon Mieszczański Drugiej Połowy XIX Wieku
Kolejna sala to XIX-wieczny Salon Biedermeierowski klasyczny dla mieszczańsko-przemysłowej społeczności Bielska i Białej tego czasu.
W sposób szczególny w tej sali wyeksponowana została twórczość malarska narodowego artysty słowackiego Petera Michała Bohúňa, który w 1865 roku osiedlił się w Lipniku koło Białej i tam też zmarł. Bohúň był przede wszystkim znanym znakomitym portrecistą, a także autorem scen rodzajowych, historycznych i religijnych. Jego malarstwo – poprzez drobiazgowe oddanie wszelkich elementów i szczegółów stroju, materii tkanin, biżuterii, szlachetnych kamieni, misternie upiętych fryzur – dostarcza wielu informacji o ówczesnym ubiorze, uczesaniu, wystroju wnętrz, codziennych zajęciach i obyczajowości. Od strony ikonograficznej i historycznej płótna tego artysty są wielkim, zbiorowym dokumentem epoki. Na uwagę zasługują portrety: Franza Geyera – właściciela fabryki sukna i jego żony Amalii; Karola Ferdynanda Sennewaldta – kupca i burmistrza Bielska w latach 1860-1867 oraz jego żony Eleonory Amalii.
Nie sposób pominąć i innych znajdujących się tu wizerunków Bielszczan i Bialan autorstwa m.in.: galicyjskiego malarza Mikołaja Strzegockiego i wiedeńskiego portrecisty Karola Arenda. Cieszyński mistrz pędzla Edward Świerkiewicz w 1844 roku uwiecznił w akwareli Karola Schreinzera – pierwszego właściciela Hotelu Pod Czarnym Orłem i jego żonę Aloizę.
Uzupełnieniem malarstwa są biedermeierowskie meble, charakteryzujące się prostą i funkcjonalną konstrukcją oraz solidnością rzemieślniczego wykonania.