Pastelowe miasto. Bielsko-Biała.
Wystawa pokonkursowa z okazji 100-lecia śmierci Stanisława Wyspiańskiego prac wykonanych techniką pastelową, przedstawiających pejzaż Bielska-Białej.
Celem konkursu było zwrócenie uwagi artystów na uroki miejskiego pejzażu stolicy Podbeskidzia i pozyskanie przez Muzeum w Bielsku-Białej nowych ikonograficznych wizerunków miasta.
Bielsko-Biała niegdyś dwumiasto na pograniczu Śląska i Małopolski posiada doskonałe walory turystyczno-krajoznawcze zarówno letnią, jak i zimową porą. Choć jest bardzo atrakcyjnie położone nie było miejscem organizowania plenerów, a mimo to jego architektura, urbanistyka, detal i panorama umieszczona na tle górskiego krajobrazu stały się tematem licznych prac malarskich, graficznych i rysunkowych twórców dwudziestolecia międzywojennego XX wieku, polskich i obcych, m.in.: Adama Bunscha, Jakuba Glasnera, Viktora Straussa, Richarda Harlfingera. Po drugiej wojnie światowej tematykę tę podejmowali m.in. artyści z Grupy Beskid. Nawiązując do tych tradycji Muzeum zaprosiło artystów do odwiedzenia naszego pięknego miasta i podzielenia się z nami swoimi wrażeniami wyrażonymi w formie pastelowych kompozycji.
Wybór techniki pastelu, jako wyróżnika konkursu zbiegał się z 100. rocznicą śmierci wybitnego polskiego pastelisty Stanisława Wyspiańskiego (1869-1907), który w tej trudnej technice rysunkowej utrwalił nie tylko tak powszechnie znane wizerunki dzieci, ale także liczne plenery miejskie.