The Historical Museum in Bielsko-Biała

Silesian Voivodeship Cultural Institution

- Krzysztof Ludwin – Akwarela- Symbioza artystycznych fascynacji – "Motory" i "Zmory" Emila Zegadłowiczaw ilustracjach Stefana Żechowskiego

Start date End date

Krzysztof Ludwin - Akwarela

KRZYSZTOF LUDWIN. Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej oraz na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych. W 2006 roku uzyskał tytuł doktora Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej (Szkice architektoniczne w technikach akwarelowych. Historia i współczesność) i obecnie prowadzi tam zajęcia z projektowania architektonicznego. Ponadto od dziewięciu lat uczy rysunku i jak twierdzi: „zaprawdę zdołałem przekonać wielu ‘leworęcznych’”. Zajmuje się również malarstwem akwarelowym i projektowaniem architektury w LUDWIN Studio (www.ludwin.pl).

Akwarele maluje od 24 lat i jak mówi: „Nawet teraz, czy też wciąż teraz i super! Udaje mi się na nowo odkrywać tajniki tej techniki. To jest nadal świeże uczucie. Bo to jest jak uczucie. [...] Potęga wyobraźni. Zabawa na całego. Ręka werbalizuje, co mi w głowie wrzeszczy. Ciekawych rzeczy się o sobie dowiaduję. A wystarczy wyłączyć myślenie i pozwolić, aby kreska machinalnie wyłaniała kształty z podświadomości. [...] Sam się nieraz dziwię jak ja to robię, gdyż w trakcie malowania włączam intuicję (rozum wpada w letarg nałogu) i maczam pędzel w wodzie, sięgam nim po farbę i chlup... na papier!! Przypomina mi to trochę jazdę samochodem – sama przyjemność – ale tylko chwila nieuwagi i... prast! Trawestując słowa zmarłego ostatnio Kurta Vonneguta:... i brudy dostały się w wentylator. Akwarela tego nie znosi.” Słowa te są doskonałą ilustracją prac artysty – żywych, pełnych barw i nastroju. Nastroju, którego nie można wyrazić inaczej niż tylko cytując artystę mówiącego: „Malujcie, a sprawicie, że Wasze życie stanie się ciekawsze o wiele doznań. Malowanie powoduje także stan euforii, zatracenia się... wreszcie satysfakcję, uspokojenie.”

Symbioza artystycznych fascynacji – Motory i Zmory Emila Zegadłowicza
w ilustracjach Stefana Żechowskiego

Wystawa obejmuje cykl ilustracji wykonanych przez Stefana Żechowskiego do dwóch powieści Emila Zegadłowicza. Z 1936 roku pochodzi cykl sześciu rysunków do Motorów, jednej z najgłośniejszych powieści 20-lecia międzywojennego. Powieść ta opublikowana w listopadzie 1937 roku przez Mariana Razumskiego, została wkrótce skonfiskowanej przez cenzurę obyczajową. W ocenie części ówczesnej krytyki i czytelników była to skandalizująca proza o śmiałej obyczajowo fabule i gorszącym języku oraz prowokacyjnych rysunkach. Sam autor w jednym z listów do wydawcy powiedział o niej: "okropna, szargająca wszystkie świętości, bezczelna i pornograficzna".

Z lat 1956-1957 pochodzi drugi komplet osiemnastu rysunków, tym razem ilustrujących Zmory, powieść napisaną i wydaną w 1935 roku. Kolejna powieść, opowiadająca o dojrzewaniu młodego człowieka – Mikołaja Srebrempisanego – poszukiwaniu własnej tożsamości i buncie przeciwko hipokryzji, nie wzbudzała już tak silnych emocji i w ocenie współczesnych była znacznie mniej kontrowersyjna.

Dopełnieniem rysunków wykonanych miękkim ołówkiem, kredką i węglem są fragmenty prozy Emila Zegadłowicza.

Wystawa, która została w całości przygotowana ze zbiorów własnych Muzeum w Bielsku-Białej, w niekonwencjonalnej aranżacji i ciekawej oprawie plastycznej, pozwala na nowe spojrzenie na sztukę tego znakomitego rysownika.


Poemat o Chrystusie – ilustracja do Zmór

    Ta egzekucja dokonana przez motłoch tępy, podżegany przez, bojących się o swe interesa i wpływy, kapłanów – na samotnym, bezbronnym człowieku, który – nie bieg życia – lecz bieg myśli ludzkiej przemienić pragnął, który żądał abnegacji z egoizmu na rzecz bliźniego – ta egzekucja nie jedyna zresztą, była czymś ponad wszelką miarę potwornym.
    […]
    Straż namiestnikowska wyprowadza Barabasza; chłop wielki, atleta; patrzy zpodełba – orientuje się.
    Ten drugi zbrodniarz przy nim chuderlawy, mały.
    Znów natęża się krzyk i wrzask:
    – uwolnij Barabasza!
    Uśmiecha się drwiąco rudy osiłek; już wie: zrozumiał; dobra jest! – przybliża się nieznacznie do króla żydowskiego – i prawie nie otwierając ust, tylko prawym kątem warg mówi, poufnie, bez szyderstwa – stwierdza:
   – ech, Jezku, dorobiłeś się ze swoją miłością – ciebie ukrzyżują – a mnie uwolnią – mnie, który ich nienawidzę! – będę z nimi nadal gadał pięścią w oczy, nożem pod żebra – lubią taką mowę i uznają! – tyś ich chciał kochać – masz teraz! – ach, będę też w te mordy kuć – za ciebie też, boś dobry, ale nie do ludzi – zębami ich posieję ulice Jerozolimy –
    Odrzekł Jezus:
    – Bara, królestwo moje nie jest z tego świata –

Ursa, [Przed lustrzaną szafą] – ilustracja do Motorów

    Umyty i odświeżony (– o ileż żwawsze samopoczucie! –) wszedł do jej pokoju. Stała właśnie przed lustrzaną szafą; naga – bardzo zwinnie zbudowana; gronostaj; i Egipcjanka – owa tancerka egipska Piglheina? – nie! tak ku niemu zwrócona – a głowa ku lustru profilem: lutnistka egipska z malowideł nagrobnych osiemnastej dynastii – szeroka w ramionach, węższa w biodrach, piersi dziewicze, lecz do pełna rozwinięte, w ciemno obrysowanej otoczy wysoko wzniesiona sutka, blada – blada, bo te wargi takie czerwone – i pobrzękują jej ręce bransoletami – przynuca gardlanie jakąś ludową pieśń.

Krzysztof Ludwin
Stefan Żechowski
Stefan Żechowski
Stefan Żechowski
Stefan Żechowski
Krzysztof Ludwin
Krzysztof Ludwin
Krzysztof Ludwin
Krzysztof Ludwin
Stefan Żechowski

Footer

The Historical Museum in Bielsko-Biała
address ul. Wzgórze 16, 43-300 Bielsko-Biała
phone sekretariat (pn - pt, 9:00 - 15:00): 33 811 10 35
phone kasa / ekspozycja: 33 817 13 61
e-mail sekretariat@muzeum.bielsko.pl
www www.muzeum.bielsko.pl

Prawa autorskie. W braku odmiennego zastrzeżenia, prawa autorskie do treści niniejszej strony internetowej posiada Muzeum Historyczne w Bielsku Białej. Żadne materiały, poza materiałami określonymi jako materiały do pobrania, znajdujące się na niniejszej stronie internetowej nie mogą być reprodukowane lub przesyłane w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez pisemnego zezwolenia jej Właściciela. Treści w materiałach do pobrania nie mogą być w żaden sposób modyfikowane bez pisemnej zgody Właściciela tej strony internetowej.

RODO

Zastrzeżenia prawne. Właścicielem i operatorem niniejszej strony internetowej jest Muzeum Historyczne w Bielsku – Białej z siedziba przy ulicy Wzgórze 16, 43-300 Bielsko - Biała. Publikowane na stronie internetowej informacje i cenniki nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Muzeum Historyczne w Bielsku – Białej dokłada wszelkich należytych starań w celu zapewnienia rzetelności prezentowanych informacji. Istnieje jednak zawsze ryzyko pojawienia się pewnych nieścisłości.