Historické muzeum v Bielsku-Białej

Kulturní Instituce Samosprávného Slezského Kraje

Dzień Wolnej Sztuki w Muzeum

End date Start date

Julian Fałat Osiek – pejzaż zimowy, 1912 r., olej na tekturze

Julian Fałat, reformator nauczania artystycznego w Polsce, znany jest głównie jako mistrz akwareli, ale w jego dorobku znajduje się również bardzo dużo obrazów olejnych. My proponujemy niewielki szkic z jednego z ulubionych miejsc plenerowych artysty – Osieka koło Oświęcimia. Tu płynąca nieopodal wsi rzeka Soła w zimowej jeszcze scenerii.

Stanisław Czajkowski Pejzaż z kapliczką, 1908 r., olej na płótnie

Resztki śniegu, leżące łachami na szarych polach, suche badyle krzewów i traw, barwna ludowa kapliczka nieco pochylona przy wiejskiej drodze, a wgłębi – kryte strzechą, malowane na niebiesko chaty, zza których wyłaniają się niewielkie, ośnieżone jeszcze pagórki. Pejzaż trochę nostalgiczny, ale czuć w nim już pierwsze tchnienie nadchodzącej wiosny. Udający się w plenery do podkrakowskich wiosek artyści, poszukiwali w nich typowo polskiej natury.

Jan Stanisławski Sad o poranku, pastel na papierze

Mówiąc Jan Stanisławski, myślimy – polska szkoła pejzażowa. To on wyprowadził studentów krakowskiej ASP w plener, m.in. do podkrakowskich wiosek. A z czym kojarzy się polska wieś? Ze starym sadem, oczywiście!, ujrzanym o poranku, w blasku wstającego słońca, które złotymi blikami oświetla rozgałęzione korony drzew. Ciepło promieni rozprasza powoli unoszącą się w powietrzu mgłę.

Stanisław Masłowski Pejzaż z dziewanną, pastel na papierze

Schyłek lata, trawa już nieco pożółkła i rozświetlona mocnym słońcem, w głębi zielone korony jarzębin poprzetykane czerwonymi kiśćmi owoców. Na pierwszym planie delikatnymi zieleniami i rozbielonymi żółcieniami zarysowane smukłe dziewanny. Swojski pejzaż przepełniony melancholią, jakże często obecną w malarstwie pejzażowym młodopolskich artystów. Zaklęte na papierze nostalgiczne pożegnanie lata.

Henryk Uziembło Widok z Prateru w Wiedniu, 1900 r., pastel na papierze

Z podkrakowskich plenerów przenosimy się do wiedeńskiego Prateru – parku, który już w 1766 roku został udostępniony przez parę cesarską szerokiej publiczności. Na alejkach między drzewami kładą się niebieskozielone cienie rzucane przez prześwietlone ostrym słońcem korony. Pustka i cisza, i ta odrobina chłodu ofiarowana przez drzewa w gorący dzień.

Footer

Historické muzeum v Bielsku-Białej
address ul. Wzgórze 16, 43-300 Bielsko-Biała
phone sekretariat (pn - pt, 9:00 - 15:00): 33 811 10 35
phone kasa / ekspozycja: 33 817 13 61
e-mail sekretariat@muzeum.bielsko.pl
www www.muzeum.bielsko.pl

Prawa autorskie. W braku odmiennego zastrzeżenia, prawa autorskie do treści niniejszej strony internetowej posiada Muzeum Historyczne w Bielsku Białej. Żadne materiały, poza materiałami określonymi jako materiały do pobrania, znajdujące się na niniejszej stronie internetowej nie mogą być reprodukowane lub przesyłane w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez pisemnego zezwolenia jej Właściciela. Treści w materiałach do pobrania nie mogą być w żaden sposób modyfikowane bez pisemnej zgody Właściciela tej strony internetowej.

RODO

Zastrzeżenia prawne. Właścicielem i operatorem niniejszej strony internetowej jest Muzeum Historyczne w Bielsku – Białej z siedziba przy ulicy Wzgórze 16, 43-300 Bielsko - Biała. Publikowane na stronie internetowej informacje i cenniki nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Muzeum Historyczne w Bielsku – Białej dokłada wszelkich należytych starań w celu zapewnienia rzetelności prezentowanych informacji. Istnieje jednak zawsze ryzyko pojawienia się pewnych nieścisłości.