Magistrae Artis w Fałatówce
-
Jakub Glasner – grafika
Start time Start dateGrafika jest jedną z dwuwymiarowych dyscyplin plastycznych. Poprzez możliwość zwielokrotnienia jednostkowego dzieła sztuki jest dziedziną szerzej dostępną dla odbiorców i kolekcjonerów.
-
Jakub Glasner – oleje
Start time Start dateSą twórcy specjalizujący się w jednej dyscyplinie artystycznej, cyzelujący ją przez wiele lat, osiągający w niej mistrzostwo i rzadko wychodzący poza obrany obszar. Większość jednak ciągle poszukuje, eksperymentuje zarówno z formą, stylistyką, jak i technikami. Raczej do tych drugich zaliczyć można Jakuba Glasnera, którego bogatą twórczość z zakresu malarstwa akwarelowego i różnorodnych technik graficznych przybliżyły już Ewa Kubieniec i Teresa Dudek Bujarek. Zapraszamy Państwa na spotkanie z jego dorobkiem w zakresie malarstwa olejnego.
-
Teka „Wilno” Ignacego Pinkasa
Start date End dateDruga – w tym roku – ekspozycja przygotowana w ramach projektu Magistrae Artis w Fałatówce, przybliża postać i twórcze działania malarza i grafika Ignacego Pinkasa.
-
Architektura Wilna w twórczości Ignacego Pinkasa
Start time Start date19 kwietnia 1929 roku Zakłady Artystycznej Litografii Aureliusza Pruszyńskiego w Krakowie opublikowały tekę Wilno autorstwa Ignacego Pinkasa. Była to limitowana (w stu egzemplarzach liczbowanych) edycja przeznaczona dla koneserów grafiki i miłośników zabytków Wilna.
-
Bystra okiem i pędzlem Ignacego Pinkasa
Start time Start dateBystra i otaczające ją pasmo Beskidu Śląskiego to tematy dominujące w późnym okresie twórczości Juliana Fałata. Artysta zachwycił się wioską i dzięki niemu świat zobaczył piękno tej malowniczej miejscowości wciśniętej pomiędzy beskidzkie szczyty. Klimczok, Magura, Skrzyczne wprowadzone do historii sztuki przez akwarelistę stały się źródłem inspiracji dla kolejnych twórców. Jednym z nich był Ignacy Pinkas.
-
Grupa Czartak
Start date End dateBystra, odkąd zamieszkał w niej Julian Fałat, stała się miejscem tętniącym życiem towarzyskim i terenem spotkań artystycznych. Nie licząc najbliższej rodziny malarza, lista zacnych i znamienitych osobistości odwiedzających jego dom i pracownię jest imponująca.
-
Literaci w Czartaku
Start time Start dateJako motto do pierwszego numeru nowego pisma „Czartak. Miesięcznik Literacko-Artystyczny” z 1922 roku, jego założyciele i redaktorzy – Edward Kozikowski, Jan Nepomucen Miller i Emil Zegadłowicz – wybrali słowa Cypriana Kamila Norwida, pochodzące z opublikowanego w Paryżu w 1851 roku poematu Promethidion.
-
Plastycy w „Czartaku”
Start time Start date„Czartak” wypadł imponująco! – Piękne wydawnictwo i sute. – pisał Emil Zegadłowicz do Edwarda Kozikowskiego, relacjonując ogłoszenie drukiem kolejnego numeru „Zboru Poetów w Beskidzie”.
-
Fałat w Czartaku
Start time Start dateW 1928 roku został wydany kolejny zeszyt czasopisma „Czartak. Zbór poetów w Beskidzie”. Jak się później okazało był to numer trzeci i zarazem ostatni. Zawierał teksty m.in.: Emila Zegadłowicza, Zofii Kossak-Szczuckiej, Edwarda Kozikowskiego, a prócz rysunków i drzeworytów obejmował także „Tekę Autolitografji Czartaka”...