Historické muzeum v Bielsku-Białej

Kulturní Instituce Samosprávného Slezského Kraje

Przez Pryzmat Industrii

Start date End date

Przez pryzmat industrii to tytuł projektu artystycznego, którego głównym założeniem było wykonanie cyklu artystycznych, czarno-białych fotografii, ukazujących we fragmentaryczny i geometryczny sposób obiekty industrialne, postindustrialne, obiekty związane z górnictwem, hutnictwem, pożarnictwem, energetyką oraz szeroko rozumianym przemysłem. Zdjęcia powstawały od stycznia do września 2019 r. na terenie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, który obfituje w największą liczbę tego typu obiektów w Polsce. Efektem zrealizowanego przedsięwzięcia jest cykl fotografii, które w twórczy sposób ukazują zanikające obiekty, profesje i technologie oraz ich współczesne odpowiedniki. Niektórym z nich została nadana nowa funkcja, często związana z upowszechnianiem kultury. Powstałe fotografie nie są pracami typowo dokumentalnymi, wręcz przeciwnie, koncentrują się na detalach wybranych obiektów, z których budowane są abstrakcyjne, artystyczne kadry, odrealniające typowe funkcje tych obiektów. Architektoniczne artefakty zostają uchwycone z charakterystycznej dla autorki, indywidualnie wypracowanej perspektywy. Decydującymi czynnikami wyboru konkretnych miejsc była artystyczna atrakcyjność i niepowtarzalność fotografowanych przedmiotów.

Projekt został zrealizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Logo sponsora

Agnieszka Cyranka-Pytlik

Urodzona w 1986 r. absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie, w 2013  uzyskała dyplom z malarstwa w pracowni prof. T. Kotkowskiej-Rzepeckiej. W 2010 r. obroniła dyplom z fotografii w pracowni prof. W. Jacykowa na Wydziale Sztuki UŚ, uzyskując tytuł magistra sztuki. Absolwentka Studium Fotografii Instytutu Historii Architektury i Konserwacji Zabytków na Politechnice Krakowskiej (2010).
Laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019) oraz nagrody jury Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej Ateliér ART Fest 2018 w Pradze.
Przedmiotem jej twórczości jest czarno-biała fotografia miast i obiektów industrialnych oraz abstrakcyjne, pełne nasyconych barw malarstwo. Prace zarówno malarskie, jak i fotograficzne powstają w kilku niezależnych, otwartych cyklach. W swoich fotografiach artystka skupia się na ukazaniu geometrycznej relacji pomiędzy detalem a całością, niejednokrotnie ukazując, że mniej czasem oznacza więcej.
Artystka brała udział w wielu wystawach indywidualnych, zbiorowych oraz targach sztuki. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą Od 10 lat mieszka i tworzy w czeskiej Ostrawie, gdzie odnalazła przestrzeń dla swojej twórczości oraz wiele inspirujących motywów.

A. Cyranka-Pytlik, Stara Fabryka, Bielsko-Biała
A. Cyranka-Pytlik, Stara Fabryka, Bielsko-Biała

Footer

Historické muzeum v Bielsku-Białej
address ul. Wzgórze 16, 43-300 Bielsko-Biała
phone sekretariat: 33 811 10 35
phone kasa / ekspozycja: 33 817 13 61
e-mail sekretariat@muzeum.bielsko.pl
www www.muzeum.bielsko.pl
Sekretariat czynny: pn - cz 9:00 - 15:00, pt 9:00 - 14:00

Prawa autorskie. W braku odmiennego zastrzeżenia, prawa autorskie do treści niniejszej strony internetowej posiada Muzeum Historyczne w Bielsku Białej. Żadne materiały, poza materiałami określonymi jako materiały do pobrania, znajdujące się na niniejszej stronie internetowej nie mogą być reprodukowane lub przesyłane w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób bez pisemnego zezwolenia jej Właściciela. Treści w materiałach do pobrania nie mogą być w żaden sposób modyfikowane bez pisemnej zgody Właściciela tej strony internetowej.

RODO

Zastrzeżenia prawne. Właścicielem i operatorem niniejszej strony internetowej jest Muzeum Historyczne w Bielsku – Białej z siedziba przy ulicy Wzgórze 16, 43-300 Bielsko - Biała. Publikowane na stronie internetowej informacje i cenniki nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego. Muzeum Historyczne w Bielsku – Białej dokłada wszelkich należytych starań w celu zapewnienia rzetelności prezentowanych informacji. Istnieje jednak zawsze ryzyko pojawienia się pewnych nieścisłości.